Co warto wiedzieć o spożywaniu cukru?

Materiał zewnętrzny
2 komentarze

Cukier. Możemy znaleźć go wszędzie. Nie tylko w słodkich batonikach, ciasteczkach i słodzonych napojach, ale również w tych z pozoru niesłodkich produktach takich jak: sosy, ketchupy, zupy, a nawet chleby. W jaki sposób cukier wpływa na nasz organizm? Czy należy się go wystrzegać? Czym go zastąpić? Podpowiadamy. 

Czy trzeba całkowicie wyeliminować cukier z diety?

Glukoza powstająca w organizmie w trakcie rozkładania węglowodanów stanowi porcję energii dla mózgu. Z ilością cukru w diecie nie należy jednak przesadzać. Jego nadmiar jest bowiem szkodliwy, a z czasem może wyrządzić w organizmie prawdziwe spustoszenie. Węglowodany trzeba zatem dawkować rozsądnie. Najlepiej ograniczyć spożywanie cukrów prostych i produktów, do których producenci dodają cukier. Zamiast przesłodzonego batonika, lepiej wybrać więc jabłko, pomarańczę lub kiwi. Co prawda w owocach także znajdują się cukry proste, ale razem z nimi dostarczymy do organizmu błonnik, który opóźni ich wchłanianie. Picie niesłodzonej herbaty czy kawy z pewnością także wyjdzie nam na zdrowie. Dobrym pomysłem jest także poszukanie bezcukrowych zamienników dla różnego typu produktów. 

Produkty bez cukru, gdzie je znaleźć? 

W dzisiejszych czasach znalezienie produktu, do którego nie dodano by solidnej porcji cukru jest zadaniem czasochłonnym i niełatwym. Istnieją jednak specjalistyczne sklepy, które mają w swojej ofercie żywność pozbawioną cukrów dodanych, zawierającą jedynie węglowodany naturalnie występujące w danym produkcie. Na tej stronie: https://www.aleeko.pl/kategoria/301-produkty-bez-cukru.html znajdziemy szeroki wybór produktów bezcukrowych. A co możemy wybrać? W ofercie są chociażby bezcukrowe dżemy. Idealnie nadają się jako dodatek do naleśników i ciast. Co więcej, surowce, z których się je wytwarza pochodzą zazwyczaj z upraw ekologicznych. Kolejne produkty bez cukru to płatki i musli. Ich tradycyjne wersje zawierają duże ilości węglowodanów, a wariant bezcukrowy z dodatkiem suszonych owoców i nasion może smakować tak samo dobrze. Warto zwrócić uwagę również na: bezcukrowe ketchupy (tradycyjny ketchup niekiedy zawiera nawet kilka łyżeczek cukru w 100-gramowej porcji), a także pasty warzywne, masła orzechowe i innego rodzaju dodatki do kanapek. Dostępne są również napoje bez dodatku cukru i owoce liofilizowane. Mamy też dobrą wiadomość dla wszystkich osób, które uwielbiają słodycze. W asortymencie znajdują się bezcukrowe… słodkości. Ciastka owsiane, owocowe batoniki, ciasteczka z burakiem i rozmarynem, chałwa bakaliowa… wszystkie te specjały będą o wiele zdrowsze niż tradycyjne łakocie. 

Dlaczego węglowodany złożone są lepsze od prostych?

Na początku warto zapoznać się z podstawową klasyfikacją cukrów. Wyróżniamy:

  • węglowodany proste – zaliczamy do nich jednocukry (glukoza, fruktoza) i dwucukry (sacharoza, czyli nasz biały cukier spożywczy).
  • węglowodany złożone – znajdują się kaszach, makaronach, ryżach i chlebie. 

Węglowodany proste i złożone różnią się więc budową, która w przypadku tych drugich jest o wiele bardziej skomplikowana. Oznacza to, że organizm będzie znacznie dłużej rozkładał je na prostsze substancje, co zapewni długotrwałe uczucie sytości i stabilny poziom energii. Z kolei spożywanie węglowodanów prostych skutkuje gwałtownym wyrzutem cukru we krwi, a następnie szybkim spadkiem poziomu glukozy. Taka sytuacja nie wpływa korzystnie na nasz organizm, utrudnia utrzymywanie prawidłowej masy ciała, a niekiedy może być nawet niebezpieczna. Dlatego właśnie w zdrowej diecie powinno się uwzględniać węglowodany złożone, a ograniczać – proste. 

Skutki nadmiaru cukru w diecie 

Zbyt duża ilość cukru w diecie skutkuje gromadzeniem się w ciele zapasów tkanki tłuszczowej, a to z kolei zwiększa ryzyko wystąpienia cukrzycy typu2. Nadmiarowa ilość cukru w diecie może wywoływać również choroby sercowo-naczyniowe, a nawet nowotwory. Kolejnym zagrożeniem jest próchnica zębów. Cukier wchodzi bowiem w reakcje z bakteriami znajdującymi się w jamie ustnej i w ten sposób wytwarza się kwas, który niszczy szkliwo. Mimo że cukry stanowią źródło energii dla mózgu, ich nadmiar może prowadzić do zakłócenia pracy tego organu, czego skutkiem jest pogorszenie pamięci i koncentracji. 

Cukier jest już obecny w większości produktów, więc najwyższy czas pomyśleć o ograniczeniu jego ilości w swojej diecie. Unikaj cukrów prostych, uważnie czytaj składy i wybieraj bezcukrowe zamienniki ulubionych smakołyków, by usprawnić funkcjonowanie swojego organizmu. 

Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Joanna

To prawda, że cukier występuje już wszędzie. Ciężko teraz kupić coś bez cukru…

Kasia Potargana

Prawda?

Może Ci się również spodobać

logo-myslipotarganej-ukraina

Myśli Potarganej to blog skierowany głównie do kobiet. Poruszam na nim tematy bliskie każdej z nas: dom, dzieci, rodzina, gotowanie, uroda, rozwój osobisty czy DIY. Zapraszam do komentowania i aktywnego udziału w życiu bloga, jak i na moje media społecznościowe. Bądźmy razem. Pozdrawiam – Kasia.

Oficjalny przedstawiciel Thermomix i Mary Kay.

 

© 2018-2023 – Myśli Potarganej – Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie zdjęć i treści bez zgody autora zabronione.