Co warto wiedzieć o spożywaniu cukru?

Materiał zewnętrzny
2 komentarze

Cukier. Możemy znaleźć go wszędzie. Nie tylko w słodkich batonikach, ciasteczkach i słodzonych napojach, ale również w tych z pozoru niesłodkich produktach takich jak: sosy, ketchupy, zupy, a nawet chleby. W jaki sposób cukier wpływa na nasz organizm? Czy należy się go wystrzegać? Czym go zastąpić? Podpowiadamy. 

Czy trzeba całkowicie wyeliminować cukier z diety?

Glukoza powstająca w organizmie w trakcie rozkładania węglowodanów stanowi porcję energii dla mózgu. Z ilością cukru w diecie nie należy jednak przesadzać. Jego nadmiar jest bowiem szkodliwy, a z czasem może wyrządzić w organizmie prawdziwe spustoszenie. Węglowodany trzeba zatem dawkować rozsądnie. Najlepiej ograniczyć spożywanie cukrów prostych i produktów, do których producenci dodają cukier. Zamiast przesłodzonego batonika, lepiej wybrać więc jabłko, pomarańczę lub kiwi. Co prawda w owocach także znajdują się cukry proste, ale razem z nimi dostarczymy do organizmu błonnik, który opóźni ich wchłanianie. Picie niesłodzonej herbaty czy kawy z pewnością także wyjdzie nam na zdrowie. Dobrym pomysłem jest także poszukanie bezcukrowych zamienników dla różnego typu produktów. 

Produkty bez cukru, gdzie je znaleźć? 

W dzisiejszych czasach znalezienie produktu, do którego nie dodano by solidnej porcji cukru jest zadaniem czasochłonnym i niełatwym. Istnieją jednak specjalistyczne sklepy, które mają w swojej ofercie żywność pozbawioną cukrów dodanych, zawierającą jedynie węglowodany naturalnie występujące w danym produkcie. Na tej stronie: https://www.aleeko.pl/kategoria/301-produkty-bez-cukru.html znajdziemy szeroki wybór produktów bezcukrowych. A co możemy wybrać? W ofercie są chociażby bezcukrowe dżemy. Idealnie nadają się jako dodatek do naleśników i ciast. Co więcej, surowce, z których się je wytwarza pochodzą zazwyczaj z upraw ekologicznych. Kolejne produkty bez cukru to płatki i musli. Ich tradycyjne wersje zawierają duże ilości węglowodanów, a wariant bezcukrowy z dodatkiem suszonych owoców i nasion może smakować tak samo dobrze. Warto zwrócić uwagę również na: bezcukrowe ketchupy (tradycyjny ketchup niekiedy zawiera nawet kilka łyżeczek cukru w 100-gramowej porcji), a także pasty warzywne, masła orzechowe i innego rodzaju dodatki do kanapek. Dostępne są również napoje bez dodatku cukru i owoce liofilizowane. Mamy też dobrą wiadomość dla wszystkich osób, które uwielbiają słodycze. W asortymencie znajdują się bezcukrowe… słodkości. Ciastka owsiane, owocowe batoniki, ciasteczka z burakiem i rozmarynem, chałwa bakaliowa… wszystkie te specjały będą o wiele zdrowsze niż tradycyjne łakocie. 

Dlaczego węglowodany złożone są lepsze od prostych?

Na początku warto zapoznać się z podstawową klasyfikacją cukrów. Wyróżniamy:

  • węglowodany proste – zaliczamy do nich jednocukry (glukoza, fruktoza) i dwucukry (sacharoza, czyli nasz biały cukier spożywczy).
  • węglowodany złożone – znajdują się kaszach, makaronach, ryżach i chlebie. 

Węglowodany proste i złożone różnią się więc budową, która w przypadku tych drugich jest o wiele bardziej skomplikowana. Oznacza to, że organizm będzie znacznie dłużej rozkładał je na prostsze substancje, co zapewni długotrwałe uczucie sytości i stabilny poziom energii. Z kolei spożywanie węglowodanów prostych skutkuje gwałtownym wyrzutem cukru we krwi, a następnie szybkim spadkiem poziomu glukozy. Taka sytuacja nie wpływa korzystnie na nasz organizm, utrudnia utrzymywanie prawidłowej masy ciała, a niekiedy może być nawet niebezpieczna. Dlatego właśnie w zdrowej diecie powinno się uwzględniać węglowodany złożone, a ograniczać – proste. 

Skutki nadmiaru cukru w diecie 

Zbyt duża ilość cukru w diecie skutkuje gromadzeniem się w ciele zapasów tkanki tłuszczowej, a to z kolei zwiększa ryzyko wystąpienia cukrzycy typu2. Nadmiarowa ilość cukru w diecie może wywoływać również choroby sercowo-naczyniowe, a nawet nowotwory. Kolejnym zagrożeniem jest próchnica zębów. Cukier wchodzi bowiem w reakcje z bakteriami znajdującymi się w jamie ustnej i w ten sposób wytwarza się kwas, który niszczy szkliwo. Mimo że cukry stanowią źródło energii dla mózgu, ich nadmiar może prowadzić do zakłócenia pracy tego organu, czego skutkiem jest pogorszenie pamięci i koncentracji. 

Cukier jest już obecny w większości produktów, więc najwyższy czas pomyśleć o ograniczeniu jego ilości w swojej diecie. Unikaj cukrów prostych, uważnie czytaj składy i wybieraj bezcukrowe zamienniki ulubionych smakołyków, by usprawnić funkcjonowanie swojego organizmu. 

Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Joanna

To prawda, że cukier występuje już wszędzie. Ciężko teraz kupić coś bez cukru…

Zobacz także

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w ustawieniach Twojej przeglądarki. Akceptuj Polityka prywatności

Polityka prywatności