Dieta na obniżenie cholesterolu – co powinna zawierać?

Materiał zewnętrzny
2 komentarze

Problemy z cholesterolem dotykają zaskakująco dużej części społeczeństwa. Najczęściej bada się go u osób starszych, aby chronić je przed zwiększonym ryzykiem zawału czy udaru. Coraz częściej zbyt wysoki cholesterol zaczyna dotyczyć młodych dorosłych, a niekiedy zdarza się, że można zauważyć go u dzieci. Jest to czynnik, który zwiększa ryzyko miażdżycy, dlatego należy dbać o to, aby był on utrzymany w normie. Głównym czynnikiem jest tutaj oczywiście stosowanie odpowiedniej diety, to ona stanowi bezpośrednią przyczynę złego cholesterolu w organizmie. Jak zatem odżywiać się, aby zmniejszyć ryzyko tego problemu?

Co należy ograniczyć, aby obniżyć cholesterol?

Wprowadzenie pewnych elementów do diety nie jest jedynym, co należy zrobić, oprócz tego niektóre trzeba ograniczyć do minimum, bądź całkiem wyeliminować z diety. Całkiem wykluczyć należy przede wszystkim tłuszcz pochodzenia zwierzęcego, znajduje się on w produktach takich jak smalec, słonina czy też masło. W zamian za to możesz przerzucić się na tłuszcze pochodzenia roślinnego lub z ryb. Postaraj się ograniczyć spożycie jaj do najwyżej dwóch na tydzień. Ogranicz spożywanie alkoholu do minimum, jest on szczególnie niewskazany, a nawet może być przyczyną ostrego zapalenia trzustki. Sól również powinna być ograniczona, nie tylko mowa tu o soleniu produktów, ale także o unikaniu tych, które już są silnie dosolone. Kolejną rzeczą, której należy się pozbyć z diety jest pieczywo cukiernicze. Dla wielu osób to ten punkt sprawia największy problem, jednak jest to działanie konieczne, jeśli chce się zadbać o swoje zdrowie.

Produkty, który powinieneś wprowadzić do swojej diety

Oprócz produktów, które powinny zostać wyeliminowane, istnieją także takie, które warto wprowadzić do swojej diety, aby utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu. Warto zacząć tutaj przede wszystkim od chudego mięsa i wędlin zamiast tych tłustych. Produktem, który pomoże nie  tylko względem zmiany cholesterolu, ale również poziomu witaminy D w organizmie, są tłuste ryby. Należy jeść je co najmniej dwa razy w tygodniu. Produkty mleczne o niskiej zawartości tłuszczu możesz spożywać każdego dnia. Orzechy oraz migdały, a także duża ilość warzyw i owoców również będą pomocne w walce ze zbyt wysokim cholesterolem. Nie zapomnij także o błonniku! Jego odpowiednia ilość jest podstawą każdej diety, może być on naprawdę dobry dla organizmu.

Aktywność fizyczna a cholesterol

Odpowiednie menu nie jest jedynym, co może pomóc w zbijaniu cholesterolu. Oczywiście najlepiej jest w tym przypadku udać się do kardiologa i zasięgnąć opinii profesjonalisty. Oprócz diety, obniżaniu cholesterolu sprzyja także aktywność fizyczna. Co więcej, może ona podwyższyć również dobry cholesterol, czyli HDL. Dodatkowo dzięki odpowiedniej ilości ruchu można zmniejszyć masę ciała, a tym samym zwiększyć skuteczność leczenia zaburzeń lipidowych. Działanie tego efektu można zauważyć po badaniach przeprowadzonych na biegaczach, którzy w swojej krwi mają znacznie więcej HDL, niżeli osoby, które prowadzą siedzący tryb życia. Dobry cholesterol zmniejsza ryzyko wystąpienia zawału serca, natomiast jego niska ilość umieszcza w grupie wysokiego ryzyka! Warto więc prowadzić aktywny tryb życia, a dodatkowo dbać o prawidłową dietę, aby zadbać tym samym o swoje zdrowie.

Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Królowa Karo

Przy tych ilościach przetworzonego jedzenia, które jest dostępne, rzeczywiście na dietę trzeba zwracać uwagę od najmłodszych lat, bo potem trudno już cofnąć skutki zaniedbań.

Zobacz także