Jak witamina D3 wpływa na nasze zdrowie?

Materiał zewnętrzny
A+A-
Reset

Witamina D3, czyli cholekalcyferol, potocznie nazywana „witaminą słońca” jest niezbędnym dla każdego człowieka składnikiem odżywczym. Pomaga utrzymać mocne i zdrowe kości oraz może być pomocna w profilaktyce osteoporozy. W tym artykule omówimy korzyści zdrowotne przyjmowania witaminy D3 i wyjaśnimy, dlaczego należy zapewnić sobie jej wystarczającą ilość.

Jakie są zalety witaminy D3?

Jedną z najważniejszych zalet witaminy D3 jest jej zdolność do wzmacniania kości.

Witamina D3 pomaga organizmowi wchłaniać wapń, który jest kluczowym minerałem dla utrzymania mocnych i zdrowych kości. Bez wystarczającego poziomu witaminy D3 w organizmie możesz być bardziej narażona na osłabienie kości lub złamania z powodu niskiego wchłaniania wapnia.

Witamina D3 może również pomóc zmniejszyć ryzyko niektórych rodzajów raka. 

Badania sugerują, że osoby z wyższym poziomem witaminy D3 w organizmie mają mniejsze ryzyko zachorowania na raka okrężnicy, raka piersi, raka trzustki i raka prostaty. Dzieje się tak, ponieważ wykazano, że witamina D3 hamuje wzrost i rozprzestrzenianie się niektórych rodzajów nowotworów.

Wreszcie, badania przekazują, że witamina D3 może poprawić odporność. 

Dzięki temu pomaga naszemu organizmowi zwalczać infekcje wirusowe – choćby grypę czy sezonowe przeziębienia.

Witamina D3 wspiera redukcję stanów zapalnych w organizmie, co może pomóc w zapobieganiu wielu chorobom przewlekłym, takim jak choroby serca i cukrzyca.

Oznaki i objawy niedoboru witaminy D3

  • Najczęstszym objawem niedoboru witaminy D3 jest ból lub tkliwość kości, zwłaszcza nóg i dolnej części pleców. 
  • Inne objawy to osłabienie mięśni, zmęczenie a nawet depresja. 
  • Osoby o ciemniejszej karnacji mogą również zauważyć zmiany w strukturze włosów lub przerzedzenie włosów. 
  • W cięższych przypadkach u osoby z niedoborem witaminy D3 może rozwinąć się krzywica (u dzieci) lub osteoporoza (u dorosłych).

Przyczyny niedoboru witaminy D3

Istnieje kilka możliwych przyczyn niskiego poziomu witaminy D3. 

Obejmują one:

  • nieodpowiednią ekspozycję na światło słoneczne (główne źródło witaminy D3), 
  • niektóre schorzenia, które ograniczają zdolność organizmu do wchłaniania witaminy D3 (takie jak celiakia lub choroba Leśniowskiego-Crohna), 
  • otyłość, 
  • przyjmowanie leków, które zakłócają wchłanianie witamin (takich jak leki przeciwdrgawkowe),
  • nieodpowiednia dieta.

Jak naturalnie zwiększyć swój poziom witaminy D3

Najlepszym sposobem na zwiększenie poziomu jest ekspozycja na naturalne światło słoneczne – zaledwie 10-15 minut dziennie może mieć duże znaczenie! Spożywanie pokarmów takich jak łosoś, makrela, tuńczyk, grzyby, jaja, wzbogacone produkty mleczne i płatki śniadaniowe może również pomóc naturalnie zwiększyć jej poziom we krwi.

Osoby, które mieszkają w chłodniejszym klimacie lub mają ograniczony dostęp do światła słonecznego ze względu na styl życia lub obowiązki zawodowe mogą cierpieć na niedobór witaminy D, eksperci zalecają wtedy dodanie do diety suplementu.

Ile witaminy D3 powinnam suplementować?

Większość ludzi powinna dążyć do co najmniej 800-2000 IU (jednostek międzynarodowych) witaminy D3 dziennie. Jeśli masz ponad 70 lat lub masz pewne schorzenia, takie jak osteoporoza lub krzywica, możesz potrzebować od 2000-4000 IU dziennie. Jeśli mieszkasz w słonecznym klimacie i dużo przebywasz na słońcu przez cały rok, możesz potrzebować mniej niż 600 IU dziennie. Jednak, jeśli mieszkasz w obszarze o ograniczonym nasłonecznieniu lub nie wychodzisz zbyt często na zewnątrz to ważne aby w pierwszej kolejności wykonać badania krwi i sprawdzić jej poziom. Porozmawiaj ze swoim lekarzem o tym, jaka jest odpowiednia dla Ciebie ilość suplementacji w oparciu o Twoje indywidualne potrzeby i nawyki związane ze stylem życia. Warto rozważyć suplement z witamina D3 w kroplach, wchłania się szybciej niż standardowe kapsułki czy tabletki.

Podsumowanie

Przyjmowanie odpowiedniej ilości witaminy D3 jest niezbędne do zachowania zdrowia zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Mamy nadzieję, że temat bezpiecznej suplementacji witaminy D3 jest już dla Ciebie zrozumiały. Jak dobrze, że nie musisz wybiegać z biura w południe, by chłonąć witaminę słońca 🙂

Suplementuj najlepszą witaminę D3 na rynku, zawsze w okresie jesienno-zimowym.

Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Zobacz także