Ksylitol – czym jest i jakie właściwości posiada?

W obawie o negatywne skutki nadmiernego spożycia białego cukru rośnie zainteresowanie alternatywnymi substancjami słodzącymi. Jedną z nich jest ksylitol, funkcjonujący także pod nazwą cukru brzozowego. Wraz z rosnącą popularnością ksylitolu zwiększa się także jego dostępność. Bez problemu możemy go już znaleźć w sklepach ze zdrową żywnością a coraz częściej także na półkach dużych marketów. Sprawdźmy więc czym dokładnie jest ksylitol i czy rzeczywiście wart jest aż tak dużej uwagi.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • czym jest ksylitol
  • jakie są główne zalety ksylitolu
  • jak stosowanie ksylitolu wpływa na zdrowie
  • jak wykorzystywać ksylitol w swojej kuchni

Ksylitol – co to takiego?

Ksylitol ma postać białego, krystalicznego proszku o intensywnie słodkim smaku. Z kolei pod pod względem chemicznym jest on alkoholem cukrowym otrzymywanym z kory brzozy, dlatego nie do końca poprawnym jest nazywanie go cukrem. Jego chemiczna budowa ma także ścisły związek z tym, że w organizmie (w przeciwieństwie do cukru) jest on metabolizowany bez udziału insuliny. Z tego względu jest on produktem odpowiednim także dla diabetyków i osób z inuslinoopornością.

 Jakie zalety posiada ksylitol?

  • jest niskokaloryczny – posiada o 40% mniej kalorii niż tradycyjny cukier
  • charakteryzuje sie niskim indeksem glikemicznym
  • nie wywołuje nagłego wyrzutu insuliny
  • wspomaga przyswajanie wapnia w organizmie i tym samym pozytywnie wpływa na mineralizację kości
  • nie powoduje próchnicy
  • posiada właściwości bakteriobójcze
  • pozytywnie wpływa na stan zębów i dziąseł
  • wspomaga przyswajanie wapnia w organizmie i tym samym korzystnie działa na mineralizację kości

Jak stosować ksylitol?

Jeśli chodzi o zastosowanie ksylitolu może on w naszej kuchni z powodzeniem niemalże całkowicie zastąpić biały cukier. Ksylitol możemy wykorzystywać do słodzenia różnego rodzaju napojów, jak kawa, herbata, soki czy koktajle. Świetnie sprawdzi się on także do różnego rodzaju deserów a nawet przygotowywania wypieków, ponieważ w przeciwieństwie do innych substancji słodzących jest on odporny na działanie wysokich temperatur i nie traci swoich właściwości. Należy jednak pamiętać, aby wprowadzać go do diety rozważnie i stopniowo, ponieważ u niektórych osób może on początkowo wywoływać zaburzenia układu pokarmowego, jak wzdęcia czy biegunki.

Poruszył Cię ten wpis? Skomentuj, udostępnij, polub. Będę wdzięczna za każdą Twoją reakcję.
  • 11
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    11
    Udostępnienia

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o